Monumenta Musicae in Polonia
Autorzy:
Autorzy:
Redaktorzy:
Redaktorzy:
Książka wydana przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk we współpracy z Zamkiem Królewskim w Warszawie.
Publikacja będzie dostępna do kupienia w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Dzięki znaleziskom Barbary Przybyszewskiej Jarmińskiej z lat 90. XX wieku liczba znanych wokalno-instrumentalnych koncertów religijnych Marcina Mielczewskiego, przez wiele lat muzyka kapeli Władysława IV na Zamku Królewskim w Warszawie, od roku 1644 do śmierci w 1651 roku kapelmistrza Karola Ferdynanda Wazy, biskupa Wrocławia i Płocka, zwiększyła się w stosunku do wcześniejszego stanu wiedzy ponad trzykrotnie. Podejmując wydanie drugiej serii Opera omnia kompozytora, autorka za sprawę pierwszoplanową uznała edycję wszystkich zachowanych kompozycji w tym gatunku, zarówno tych, które zostały już w Monumenta Musicae in Polonia wydane, jak i, w zdecydowanej większości, niemających jeszcze edycji w tym wydawnictwie lub w ogóle dotąd niewydawanych. Przy zachowaniu struktury serii pierwszej Opera omnia Mielczewskiego (wyd. Zygmunt M. Szweykowski), koncerty wokalno-instrumentalne są wydawane w tomie II, który ze względu na znaczną liczbę i znaczące rozmiary utworów został podzielony na pięć woluminów. Trzeci z nich obejmuje 9 utworów wielkoobsadowych: Jubilate Deo, Jesu, du bist unser Leben, Jesu, meine Freud und Wonne, Laetatus sum, Lauda, Jerusalem, Dominum, Laudate Dominum in sanctis ejus, dwa opracowania muzyczne psalmu Laudate, pueri, Dominum oraz jedno kantyku Magnifcat. Obok edycji tom zawiera opublikowane w języku polskim i angielskim: wstęp monograficzny, wstęp edytorski i komentarz krytyczny, łacińskie i niemieckie teksty utworów z tłumaczeniami polsko- i anglojęzycznymi oraz ilustracje.




