Mit Lwowa narodził się przed wiekami i wciąż trwa. W naszej wyobraźni zajmuje miejsce szczególne, którego nie przesłoni żadne inne wyobrażenie, żaden wyśniony obraz innego miasta. Lwów od stuleci czaruje zarówno mieszkańców, jak i przybyszów.
Prezentowany w katalogu zbiór malarstwa polskiego i obcego Lwowskiej Narodowej Galerii Obrazów i wybrane dzieła z Lwowskiego Muzeum Historycznego stanowią znakomity dowód zarówno pasji kolekcjonerów, jak i niezwykłej energii oraz żywotności miasta. Odzwierciedlają jego wielokulturowość i różnorodność, pokazują wpływy najświetniejszych dworów europejskich, podkreślają najlepsze cechy lwowskiej architektury i sztuki.
Jak pisał Roberto Salvadori w Pejzażach miasta, „istnieją w Europie miasta-słońca i miasta-planety. Pierwsze z nich to te, które świecąc własnym blaskiem, promieniują pięknem, drugie – te, które wchłonęły piękno odbite. Pośród miast-planet Lwów jest jednym z najbardziej niezwykłych”.
Katalog wystawy w Zamku Królewskim w Warszawie przywołuje jedyną w swoim rodzaju legendę miasta. Przede wszystkim jednak daje okazję do przyjrzenia się zgromadzonym we Lwowie wspaniałym obrazom i rzeźbom od XVI do XX w.
Otrzymaliśmy niezwykłą propozycję odbycia podróży przez najświetniejsze dwory i najlepsze atelier, połączone z odwiedzinami u arystokratycznych i inteligenckich rodzin lwowskich. To prawdziwa rzadkość.
prof. dr. hab. Wojciech Fałkowski, Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie – Muzeum
Niepowtarzalna sylwetka kulturowa Lwowa to wynik konsolidacji mitologiczno-rytualnych i materialnych fundamentów miasta oraz żywej komunikacji na przestrzeni wieków. Rozkwit tej różnorodności przyczynił się do gwałtownego rozwoju sztuki i w rezultacie pojawienia się pierwszych prywatnych kolekcji, które formowały się we Lwowie już od XVI w. W XIX w. w mieście było już około 40 kolekcji.
Taras Wożniak, Dyrektor Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki im. Borysa Woźnickiego